تب از علائم بیماری بوده و حالتی است که در آن دمای بدن جانوران خونگرم از مقدار طبیعی آن بیشتر شده و نقطه ثبت دمایی در مغز
(set-point) جابجا میشود. تب نشانهٔ مبارزهٔ بدن در برابر عوامل بیماریزا است و گاهی نیز
پاسخ دمایی دستگاه ایمنی بدن نسبت به عفونتهای داخلی تلقی میشود. در واقع در گرمای حاصل از تب بسیاری از میکروبها توانایی رشد ندارند.
[۱] البته بحث و جدلهای زیادی در مورد بیفایده بودن تب در جریان است.
[۲][۳] نخستین پژوهش دربارهٔ دمای بدن در سال ۱۸۶۸ انجام گرفت و پژوهشگر آن، یک پزشک آلمانی به نام کارل وندریش بود.
[۳] در انسان که میانگین دمای طبیعی بدن ۳۷°C است، دمای برابر یا بیشتر از ۳۸°C (در حالت استراحت) تب بهشمار میآید. تب بیش از ۴۰°C تهدید بزرگی برای جان انسان محسوب میشود، چرا که عملکرد آنزیمها و سایر پروتئینهای بدن را دچار اختلال میکند. به تب ۳۷٫۵°C تا ۳۷٫۹°C تب خفیف گفته میشود.
[۴] ذکر گردید که تب باعث اختلال در فعالیت آنزیمهای بدن میشود، آنزیمها کاتالیزور یا کاتالیزگرهایی هستند که در واکنشهای زیستی مهم درون سلول و در بدن مؤثرند. چون این آنزیمها در دمای معینی فعالیت دارند و در دمای بالا از بین میروند، تب بالا با از بین بردن این آنزیمها، در واکنشهای زیستی بدن اختلال ایجاد میکند. تشنج از نتایج تب بالاست.
[۵] تب ۴۰ درجه و بیشتر، به ویژه در کودکان، نیازمند توجه و درمان سریع است. هنگامی که دمای بدن شخص به ۴۴٫۴ تا ۴۵٫۵ برسد، مرگ او حتمی است.
[۳]پ ن : فردا برای یک مشاوره وقت گرفتن
45 دقیقه 70 هزار تومن !
پول ؟ ! ! !
آره خوب ... اگه بیشتر داشتم میتونستم 120 دقیقه ازش مشاوره بگیرم
ترجیح دادم که زن باشه ... مشاور رو میگم
+ نوشته شده توسط نویسنده |
Captain Tomato...
ما را در سایت Captain Tomato دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 33 تاريخ: يکشنبه 14 خرداد 1396 ساعت: 3:25